Året som gick..

Eftersom jag har brustit svårt med regelbundna uppdateringar på hemsidan skall jag försöka mig på en liten sammanfattning av 2007. Ingen lätt uppgift då året bjöd på så mycket aktiviteter och roliga upplevelser men jag gör ett litet försök iallafall...

Året som gick:
I samband med Andreas besök, totoalt nio gånger under året, så arrangerades i samarbete med Norbottens Ridsportförbund helgkurser i dressyr och hoppning.

I mars fick Bodens Ridklubb celebert besök utav Louise "Lussan" Nathorst. Jag hade förmånen att få delta med Vandolf och FurtivoIX. Andre (Åk 3) med Olady var också med . Evenemanget var väldigt inspirerande för både ryttare och publik.

Den 21 mars anordnades hästskötarexamen här på Holmen. Examinatorer var Loa Axen och Lottie Mattsson. Samtliga nio åk 3or blev godkända. Stort grattis! Jag är så stolt över er.

Vid Norrbottens Ridsportförbunds årsmöte mottog jag utmärkelsen Årets Ridsportledare. Tack, det värmde!

Dressyrdomarutbildning genomfördes hos oss med Susann Rudholm som utbildare. Björn och andra blivande och varande dressyrdomare gnuggades i konsten att sätta rättvisa poäng. Elever från Holmen fick agera testpiloter.

I maj var det dags för den nätta resan ner till småland och Nobynäs för att träna för Herr Arthur Kottas Heldenberg(fd chef och överberidare på Spanska Ridskolan i Wien). Furre och Totoola fick följa med och det var precis lika hårt, lärorikt och roligt som förväntat. Dessutom fick jag en mycket viktig tankeställare... Hur långt vill jag komma egentligen med mina hästar? Nä nu skulle det bli ändring på saker och ting - för att citera Arthurs tanke kring hästräning "take your time but dont waste your time..."

Juni bjöd på studieresa med Åk 3 till Strömsholm och deras tävlingar. Perfekt väder (fastän några blev nog så grillade) mycket att se och trevligt sällskap. Kunde inte bli bättre.

14 juni var det dags för skolavslutning - den sorgligste dagen under året (för mig iallafall) och i år lite extra då även min egna grabb gick ut. Åhh om man kunde konservera tiden. Åk 3 åkte häst och vagnfrån skolan, det var väldigt vacker och minnesvärt.

Samma helg anordnade vi regional dressyrtävling för ponny och häst, ett mycket populärt evenemang som lockade många tävlande, även från Finland. Klasserna som reds var från Dressyrryttartest upp till S:t george, härligt väder återigen och superlåga avgifter, inte konstigt alla mungipor pekade uppåt. Stort tack till våra sponsorer som gjorde detta möjligt.

24 juni startade årets ridledarkurs som varade under tre veckor här på Holmen. Från kl.7 på mogonen till 8 på kvällen blev deltagarna drillade i ridinstruktörens yrkesroll. Jag hoppas att jag lyckades inspirera mina adepter att satsa på världens roligaste yrkeskarriär - ridlärare. Det var iallafall  glada men mycket trötta deltagare som alla med godkända betyg avslutade kursen den 13 juli.

I augusti var det dax för Kottasträning igen - vilken tur att det bara är 140 mil till Nobynäs. (obs ironi) Den här gången fick Vandolf och Totoola följa med. 10 intensiva pass hann jag med att rida och Arthur var nöjd med framstegen från förra gången vilket naturligtvis kändes glädjande. Jag är på rätt spår! Denna gången var det byten i varje som måste åtgärdas och jag fick lära mig en annan teknik  ujj vad svårt det blev nu då - hur var det där med att lära gamla hundar sitta - nu måste jag hem och öva!(här tror jag att jag lägger in en grej om hur det är att korrigera ett fastlagt fel)
ur LE Sandler bok1993, " Fastlagda fel = Automatiserade felaktiga rörelser, grundläggande rörelsemönster som hindrar utveckling. Skall omläras.
1. Den gamla tekninken överväger och sker automatiskt, om den aktive inte koncentrerar sig oerhört och är ostörd.
2 Den gamla tekniken är förstörd och inte längre användbar. Den nya framtonar. Blandningen gör att det sker enklare prestationsförsämring.
3 Skillnaden mellan gammalt och nytt  börjar märkas. dom blandas inte längre. Gynnsamma förhållande krävs. Hög koncentration.
4 Det nya fungera och kan stabiliseras."
Kan väl säga att jag under kursens gång hann till nivå 2!

På Nationella tävlingar åkte jag i september med Vandolf och Totoola. Med Vandolf startade jag IntermediareI på 63% samt debuterade Svår B:1 på 57.06% Klart godkänt tyckte jag då jag knappt hunnit upp till nivå 3 (se ovan) så byten i varje blev som det blev. (ingenting alls mao!) Totoola placerade sig etta och fyra i sina klasser, hon är alltid lika fin och ambitiös.

Svenskt Mästerskap i dressyr för Iberiska hästar samt riksutställning för Pura Raza Espanola arrangerades på Strömsholm i september. Jag efteranmälde Furre och lite oplanerat och väldigt improviserat åkte jag och Ellis Bjerkliden ner till Strömsholm för att "prova på" (Furre är aldrig utställd i Sverige) En fantastisk upplevelse som slutade i storslam. Furtivo blev både champion dela raza samt gångarts champion. Den spanska domaren tillika OS ryttaren Luis Lucio Perez sa sig vara mycket imponerad.  På söndagen var det en traditionell dressyrtävling där man på % tävlade om SM tecknen. Guld även där och vi kan titulera oss Svenska Mästare. Det var med lätt hand på ratten vi styrde kosan hemåt.

I september var det även dags för DM. Tävlingen var i Luleå och nu var det Totoolas tur att ta guld. I år har jag inte varit på så många tävlingar men det har ändå lyckats bli över 1200  transportmil. Vi har alldeles för långa avstånd för en vettig tävlingstermin så starterna har fått bli rätt ransonerade. Ett fint facit har det dock blivit. Totoola har på 12 starter (LA-MSVB)  1a  6 ggr, 2a 4ggr, 3o4 en gång, Vandolf har 6 starter (MSVA-Svår) 1a  4ggr, 2 ggr oplacerad, Furre 2 starter MSVB (förutom Strömsholm) 1 o 3a. Det får man ju vara nöjd med. Nästa år får vi gå upp ett snäpp, hur många resmil får vi då tro?

5 december hade vi öppet hus för ev. blivande gymnasister. Eleverna stod för information och uppvisning och det var ett uppskattat och välbesökt arrangemang.

Som avslutning på höstterminen avnjöts den sedvanliga julshowen. Jill och Julia i åk 3 hade gjort ett "hästjobb" och tillsammans med övriga elever genomfördes en mycket fin show. Vilken bra avslutning.

Under året har vi haft mycket uppmärksamhet i medierna, dagstidningarna  Kuriren och NSD ,men också tidningen Hästen, Hästmagazinet samt radio och TV. Jätteroligt att vår verksamhet lyfts fram positivt.

Ja detta var en liten sammanfattning 2007 och det finns massor mera minnesvärt att berätta men det tar jag senare och jag hoppas nu att uppdatera oftare så ni slipper dylika långa utlägg.

Tack mina underbara elever och hästar för ett minnesrikt och framgångrikt 2007!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0